May 31, 2011

Happy Gawai Day 2 AlL My FrEn

Esok ramai kawan2 aku yang berbangsa iban akan menyambut Hari Gawai....maka skang nie aku duk mengira senarai kawan2 aku nie tuk aku wish HAri Gawai kat fb aku...wahuhhuuuuu....ramai nye ( sengal...mmg la...kan ke ko duk kat sarawak...ramai la kawan iban...)...sejak 5 tahun duk cni....taun nie first aku ade kat sarawak masa GAwai.....(sebab selalu nye cuti sem...so balik kg la kan...)

ok skang nie aku nak cite kat korang serba sedikit pasal sejarah Hari Gawai kat korang k.....


sejarah atau asal-usul bari perayaan hari gawai ialah upacara yang ada kaitannya dengan kepercayaan kepada Dewa-Dewan dan semangat-semangat kepada Dewa-Dewa Sempulang Gana dan Dewa Aki Lang Senggalang Burung .tujuan perayaan ialah tandanya bermula tahun baru bagi kaum dayak yang bererti tamatnya musim menuai dan tidak lama lagi akan bermula pula musim menanam padi yang baharu .

ok...aku kongsi kat korang maklumat yang tak seberapa nie je k...sebb aku pun tak berapa nak tau n takut lak tersilap tulis....

ok kawan yang berbangsa iban...

SELAMAT HARI GAWAI K.....

2 comments:

Faiz said...

selamat menyambut hari gawai pada yang menyambutnye..hehe..neway thanks ya sbb follow blog sy..sy dh ltk blog nie dlm ruang followers dlm blog sy..=)

amiena said...

faiz : tq byk2 k....jom le menyambut Gawai di Sarawak...hehehe