Jul 28, 2011

BEN ASHAARI CARI BLOG ..CEPAT !

jom join.....klik sini tuk join k....

salam...hai semua....
dah makan ngah ari lum...hope dah la kan....
walaupun aku tak berapa mahir sgt tuk masuk contest...tapi aku tetap nak try gak..n nie kali kedua aku masuk contest Ben Ashaari.....

apa pulak yang aku nak kongsikan ngan korang ari nie.....ermmm...oh ye...kan ke aku baru balik dari seminar.....seminar tentang Social Science Researh.... n session pertama tadi adalah berkaitan ngan Autisme.....kan ke jauh bidang aku ngn social science...but hari ni aku dapat ilmu baru...pasal Autisme...skang nie bari aku tau Austisme tu apa sebenarnye....

korang tau tak...
Autisme tu sebenarnye satu gangguan dimana kanak-kanak mempunyai kesukaran dalam interaksi sosial dan komunikasi serta tingkah laku terhad dan berulang-ulang. Simptom ini mula ditunjukkan oleh kanak-kanak seawal umur 3 tahun lagi.


Pelbagai simptom yang berbeza pada kanak-kanak yang mengalami autisme. Terdapat kanak-kanak yang mempunyai simptom yang ringan dan ada juga kanak-kanak yang mempunyai simptom yang lebih berat. Cuba anda bayangkan sekaki payung, Payung itu mewakili Autisme, dimana dibawa payung itu mengandungi pelbagai simptom yang berbeza. Kanak-kanak autisme boleh mempunyai sebahagian simptom-simptom ini atau keseluruhannya sekali (turut dikenali dengan terma ‘Autism Spectrum Disorder’).

Diantara kategori-kategori bagi gangguan Autisme adalah:

  • Autistic disorder” (juga dikenali sebagai “Klasik” Autisme)
  • Sindrom Asperger” (juga dikenali sebagai “Atypical Autism”)
  • Pervasive Developmental Disorder” (tiada spesifikasi tertentu)
tu lah serba sedikit yang aku nak kongsikan ngan korang semua......
babai.......

2 comments:

Amir Aidid said...

geledah cari jawapan dan clue untuk soalan soalan seterusnya sini ! :D

ohh btw , jemput singgah blog ame ya , sudah berwajah baru . :)

http://mienkarim.blogspot.com/ said...

huhuhuuuu...give up i cari jawapannye...ok..udah pergi ke ur blog